شهرستان سپیدان-اردکان
    
بازدید: 238
    

در ابتدا جهت آشنایی ، شهرستان سپیدان شهرستانی در استان فارس که مرکز آن شهر اردکان است .آب وهوای خنک منطقه در تابستان و کوه‌های پوشیده از برف در زمستان و جاذبه گردشگری طبیعی منطقه و وجود پیست سوار کاری و پیس اسکی و مناطقی همچون تنگ تیزاب و آبشار مارگون  و چله گاه رونق خاصی به صنعت گردشگری داده‌است.شهرستان سپیدان منطقه‌ای کوهستانی است و دارای ۱۲ قله بالای ۳۰۰۰ متراز سطح دریا می‌باشد.اردکان فارس در دامنه کوه زاگرس واقعه شده است.

با توجه به تعاریف ابتدایی، کارشناسان شرکت فارس هرمز با یک تحقیق میدانی از منطقه و شناسایی مشکلات از قبیل تخریب آسفالت قیری و زیرسازی پس از برف روبی با ماشین آلات راه ، در ساختمان شهرداری اردکان حضور به عمل آوردند و پیشنهاد روش نوین معابر بتنی را با جناب مهندس رهنما شهردار وقت در میان گذاشتند ، که پس از استقبال و یک جلسه مشترک ( شهردار اردکان و مدیرعامل شرکت فارس هرمز) با شورای شهر اردکان پیشنهاد شرکت فارس هرمز با موضوع اجرا معابر بتنی به جای آسفالت قیری با در نظر گرفتن توجیه فنی و اقتصادی به تصویب رسید .

از ویژگی های منحصر پروژه شهراردکان ، می توان به ساختار منطقه و جانمایی معابر در دامنه کوه اشاره کرد ، زیرا اغلب معابر با شیب های تند ، طراحی وساخته شده اند، بطوریکه در طول اجرا پروژه ماشین حمل بتن (تراک میکسر) با توجه به عدم کنترل راننده موجب ورود به منزل و تخریب ساختمان می گردید .اجرای روسازی بتنی در شهر اردکان بر روی سطح آسفالت قیری  انجام شده است ،بطوریکه بین این دولایه (بتن و آسفالت) هیچ گونه زیرسازی و یا مصالحی دیگری قرارنگرفته است ، البته لازم به اشاره است .
همانطور که مستحضر هستید در کشورمان بحث عملیات حفاری جهت انتقال خط آب ، گاز، فاضلاب و ... یک مشکلی بزرگ در معابر شهری است که در اینجا باید به این مطلب اشاره کرد ، در روسازی بتنی حفر و ترمیم خطوط تاسیساتی به مراتب راحت تر از معابر با پوشش آسفالت قیری است.

 

لازم به تذکر است با توجه به سوالات متعدد که مشاوران ، مجریان و پیمانکاران از کارشناسان شرکت فارس هرمزمی پرسند که آیا روش اجرا شده توسط شرکت فارس هرمز همان بتن غلطکی (RCC) است !! خیر، بتن غلطکی جهت مقاومت زیر سازی استفاده می شود  و سپس می بایست  جهت تردد یک لایه آسفالتی قیری بر روس سطح (بتن RCC) اجرا شده ، اجرا شود که در پایان هزینه برآورد شده توجیح اقتصادی نداشته ،بلکه بر خلاف آن روش نوین پیشنهادی و اجرا شده توسط شرکت فارس هرمز کار هر دو لایه را (بتن RCC و آسفالت قیری)  با هزینه کمتر و عمر بیشترانجام خواهد داد .

قابل توجه دستگاه های اجرای ، مهندسان مشاور و پیمانکاران ، طبق ضابطه منتشر شده از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور روسازی بتنی از 4 روش اصلی تشکیل شده است که عبارتند از :JPCP (روسازی بتنی ساده درزدار) JRCP (روسازی بتنی مسلح درزدار) CRCP (روسازی بتنی مسلح پیوسته) و PCP (روسازی های بتنی از نوع پیش تنیده).

روسازی بتنی اجرا شده  درمعابر شهر اردکان سپیدان فارس  از نوع JPCP (روسازی بتنی ساده درزدار) می باشد که از متداول ترین انواع روسازی بتنی است و هنوز بدون هزینه تعمیر و نگهداری در حال خدمات رسانی به شهر می باشد .

 آدرس پروژه : استان فارس - شهرستان سپیدان - شهر اردکان

سال اجراء: 1393 - 1394



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.